piątek, 19 czerwca 2015

CONNECTED nr 2/2015 (7)Autor: Norbert Cała

Nosił wilk razy kilka…

Na wearables pomysłów jest bez liku. Są buty, które same kierują nas do celu, uspokajający hełm, a nawet specjalna kamizelka, która podczas lektury książki pozwala pełniej przeżywać losy bohatera, szczypiąc nas i drapiąc. Są dobierające się w pary skarpety, a także automatyczne perfumy, spryskujące nas wtedy, gdy brzydko pachniemy.

Ale z pewnością wearables idealnie wpisują się w ogólnoświatowy trend powrotu do aktywnego trybu życia. Dostarczają wielu mniej lub bardziej potrzebnych informacji na temat naszej kondycji, przetwarzają je, analizują, tworzą wykresy. Natychmiast naszymi wynikami możemy dzielić się w sieciach społecznościowych i chwalić rosnącą kondycją. Dla wielu może to być wystarczająca motywacja. Wearables to również szansa dla wielu nowych, kreatywnych firm, które dotąd ustępowały miejsca światowym gigantom IT.

Jedna z ciekawszych definicji wearables, czyli elektronicznych gadżetów „ubieralnych”, mówi, że skracają one czas między intencją a działaniem. Gdy chcemy zrobić zdjęcie, już nie trzeba instalować w aparacie obiektywu, nie trzeba szukać w torebce smartfona, wystarczy nacisnąć guzik w smartwatchu i załatwione. Natychmiast. Jednak sama nazwa wearables, nie dość, że trudna do wymówienia, to dla nas, Polaków, też niewiele znaczy.

Profesor Bralczyk w rozmowie z Connected Magazine radzi, byśmy nie przejmowali się wieloma językowymi zapożyczeniami w nowych technologiach. Ale mówi też, byśmy spróbowali wrócić do pięknej tradycji nadawania polskich nazw nowym kategoriom produktów. Przecież tak powstały i „rajstopy”, i „hulajnoga”, „samochód”, „samolot”. Dlatego za namową naszego przewodniczącego jury, profesora Bralczyka, do tradycji tej wracamy!

Zapraszam Czytelników do zabawy słowami. Wymyślmy wspólnie polski odpowiednik słowa wearables. Niezależnie od tego, czy je nosimy, czy nie. Czy wearables lubimy, czy nas przerażają. Szczegóły w wakacyjnym numerze, do którego lektury gorąco zapraszam.

Znajdziecie Nas na FacebookuTwitterze, w Google Play oraz w AppStore!

Pobierz ten numer:

Zostaw nam swój adres mailowy, a poinformujemy Cię o kolejnym numerze naszego magazynu.